Zaburzenia psychosomatyczne – Kiedy głowa jest problemem

Kiedy "głowa jest problemem" chorób ciała

Każdy z nas czasem choruje. Jednak zdarza się, że nasze ciało choruje a lekarze nie znajdują żadnych przyczyn biologicznych tych zaburzeń, wtedy mamy do czynienia z zaburzeniami psychosomatycznymi.  Przyczyną dotkliwych i dokuczliwych a czasem nawet uniemożliwiających funkcjonowanie objawów jest „głowa”. Kiedy mówimy „to siedzi w twojej głowie” mamy na myśli złożoną strukturę psychiczną związaną z przekonaniami, emocjami, często niedostępnymi codziennemu poznaniu i rozumieniu.

somatyzacja

„Somatyzacja” czyli reagowanie stanem fizycznym na doświadczenia psychiczne jest zjawiskiem normalnym. Każdy z nas „somatyzuje”. Kiedy bardzo się niepokoimy zdarza się, że boli nas żołądek, kiedy się złościmy nie jednemu z nas „ skacze ciśnienie”,” pocimy się” ze strachu. Nasze emocje, stany psychiczne przejawiają się poprzez ciało i nie ma w tym nic niezwykłego bowiem już starożytni naukowcy i filozofowie odkryli to połączenie ciała i „duszy”. Jednak kiedy taki stan staje się chroniczny a dolegliwości są nasilone konieczna jest psychoterapia.

Zaburzenia zmysłów

Bywa, że pacjenci tracą władzę nad zmysłami bez przyczyn biologicznych, nie mogą chodzić, drętwieją im ręce, mają zaburzenia słuchu, odczuwają poważne dolegliwości ze strony kręgosłupa.  Dokuczają im objawy związane z sercem, oddychaniem, nagłe duszności. Również wiele chorób przewlekłych może mieć istotny czynnik psychiczny jest to miedzy innymi astma, cukrzyca, otyłość.  Czynniki psychiczne mogą wywoływać choroby np. nerwice wegetatywne , bóle głowy, nawykowe wymioty, jadłowstręt psychiczny, pewne postacie otyłości.

Choroba, a psychika

Są  także choroby których czynnikiem istotnym ale nie jedynym są urazy psychiczne do tych należy choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zapalenie jelita grubego, samoistne nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, dychawica oskrzelowa, choroby alergiczne. Czynnik psychiczny może też zaostrzyć  proces chorobowy np. w cukrzycy, w nadczynności tarczycy. Kiedy zawodzi medycyna z pomocą może przyjść psychoterapia. W procesie leczenia psychoterapeutycznego pacjent może powoli nazywać stany i emocje które ukryte są pod objawami i w ten sposób odzyskiwać wpływ nad własnym ciałem i poprawiać swój komfort życia.

Aby zgłosić się na terapię, zapisać się na konsultację, albo uzyskać więcej informacji, skontaktuj się ze mną: KONTAKT

Gabinet Psychoterapii Grzegórzki

O mnie

Dane adresowe